بسم الله الرحمن الرحیم

چرا بر ما باران نمی بارد؟
علی مهدی پور
به ترجمه ی آیات زیر توجه فرمایید!
1-ای قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش کنید سپس (با کارهای شایسته) به سوی او بازگردید تا (باران) آسمان را پی در پی برای شما بفرستد... (سوره ی هود/آیه ی 52)
2-... از پروردگار خویش طلب آمرزش کنید که او بسیار آمرزنده است تا باران های پر برکت آسمان را پی در پی برای شما بفرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ های سرسبز و نهر های جاری در اختیارتان قرار دهد. (سوره ی نوح/آیات 12-10)
علامه طباطبایی در تفسیر آیات فوق چنین می نویسند: ... معلوم می شود استغفار از گناهان اثر فوری در رفع مصائب و گرفتاری ها و گشوده شدن درب نعمت های آسمانی و زمینی دارد و می فهماند ... اگر جوامع بشری خود را اصلاح کنند به زندگی پاکیزه و گوارایی می رسند. (ترجمه تفسیر المیزان/جلد 20/ص 170)
3-(ای پیامبر!) تا تو در میان آنها هستی خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد و (نیز) تا وقتی استغفار می کنند خداوند عذابشان نمی کند. (سوره ی انفال/ آیه ی 33)
به ترجمه ی فرازهایی از خطبه ی 143 نهج البلاغه هم توجه فرمایید!
«خداوند بندگان خویش را هنگامی که کارهای ناشایست انجام می دهند با کمبود میوه ها و جلوگیری از نزول برکات و بستن در گنج های خیرات به روی آنان، آنها را آزمایش می کند. این آزمایش به خاطر این است که گناهکاران و افرادی که مرتکب اعمال زشت شده اند دست از اعمال خلافشان بردارند و از انجام کار ناشایست باز ایستند. خداوند پاک و منزه استغفار را سبب فراوانی روزی و رحمت بر خلق قرار داده است.»
در جریان زندگی آگاهانه یا ناآگاهانه،گناهانی مرتکب می شویم که این گناهان باعث می شوند از نعمت هایی محروم شویم یا دچار گرفتاری و عذاب شویم. برای جبران این گناهان باید استغفار و توبه نمود. استغفار یعنی طلب آمرزش و بخشش از خداوند مهربان و توبه یعنی بازگشت به سوی خوبی با ترک بدی ها.
 
علماء اخلاق فرموده اند توبه یک واجب فوری است یعنی انسان هر وقت که متوجه شد گناهی مرتکب شده فورا باید توبه نماید و به تعبیر حضرت علی علیه السلام با استغفار و طلب آمرزش باطن خود را خوشبو و معطر سازد تا بوهای بدگناهان او را رسوا و مفتضح نسازد. بزرگان دین تاکیدکرده اندکه مؤمن حداقل بعد از هر نماز واجب توبه و استغفار نماید.
اهمیت استغفار وقتی بیشتر روشن می شود که می بینیم پیامبر و ائمه صلوات الله علیهم زیاد استغفار می کردند و در مواقعی با تضرع و زاری استغفار می کرده اند و در خصوص حضرت امام زمان عجل¬الله¬تعالی¬فرجه نقل شده که استغفار می نمایند.
توصیه کرده اند زیاد استغفار کنیم به ویژه هر روز بعد از نماز عصر هفتاد مرتبه ذکر استغفرالله را تکرار کنیم، صد مرتبه استغفرالله ربی و اتوب الیه بگوئیم، در قنوت نماز شب همین ذکر را هفتاد مرتبه تکرار کنیم، در قنوت نمازهای واجب این دعای قرآنی را بخوانیم: ربنا اننا آمنا فاغفرلنا ذنوبنا و قنا عذاب النار (س آل عمران آیه 16) و...

و ما توفیقی الا بالله العلی العظیم

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا